2.4.15

MS-DOS Mobile alternativa za Windows Phone OS

AF2015-Featured-Image1Nakon 30ak godina od izlaska MS-DOS je opet u centru pozornosti. Naime, Microsoft je korisnicima Windows Phone sustava ponudio alternativu u obliku MS-DOS Mobile sustava koji mogu instalirati na svoje Lumia uređaje. 

 

DOS (Disk Operation System) je naziv za operativni sustav koji se počeo razvijati 70ih godina prošlog stoljeća, a prisutan je u svim Windows računalima. Danas to u obliku aplikacije možemo instalirati na Lumia uređaje i uživati u novom-starom tekstualnom sučelju. Naravno, Microsoft je iskoristio priliku za prvoaprilsku šalu ali aplikacija je ipak izazvala poprilično zanimanje onih koji su to nekad davno koristili ali i onih koji nisu baš vješti s takvim oblikom sučelja.

 

ms-dos-mobile-scn-1

Pokretanjem aplikacije nam se pojavljuje dobro poznati crni zaslon sa bijelim tekstom kojeg na Windows računalima koristimo samo u hitnim situacijama. MS-DOS Mobile aplikacija može pristupiti raznim funkcijama poput kamere, email-a, kontaktima, igrama i raznim drugim funkcijama. Ako niste baš vješti u korištenju MS-DOS-a, za početak upišite naredbe ovim redoslijedom:

  • cd programs
  • cd phone
  • dir

 

wp_ss_20150401_0003a

Ako želite igrati igru “kamen-papir-škare” upišite naredbe ovim redoslijedom:

  • cd games
  • cd rps
  • rps.exe

Zatim pratite upute koje vam se budu pojavljivale na zaslonu i uživajte u igri.

 

Sjećate li se dial-up modema i zvukova koje je proizvodio? Možda neki od vas čak i ne pamte to doba ali ako želite čuti zvuk koji je ispuštao modem prilikom uspostavljanja internet veze samo pratite ove korake:

  • zatvorite Internet Explorer
  • upišite internet.exe

 

Popis korisnih naredbi:

  • COLOR: mijenja boju MS-DOS sučelja

  • DATE: prikazuje datum

  • VER: MS-DOS verzija
  • FORMAT: (format c:) formatiranje memorije
  • WIN: Pokreće Windows 3.1
  • A: utipkajte “A:” da bi pristupili disketi 
  • SMS [broj]: otvara prozor za pisanje SMS poruke
  • MAPS [lokacija]: otvara kartu i traži željenu lokaciju
  • CAMERA: pokreće kameru
  • CLS: briše ispisani tekst
  • EMAIL [adresa]: pokreće email aplikaciju
  • MARKET: pokreće trgovinu
  • PHONE [broj]: poziva određeni broj
  • CONTACTS: otvara kontakte

Ovim naredbama pristupate raznim funkcijama uređaja, naravno možete koristiti i “help” naredbu koja će vam pomoći u snalaženju. Svaku naredbu možete upisati u obliku “help [naredba]” (bez []) i objasnit će vam čemu služi i kako se koristi naredba.

 

Iako je prošao 1. april, iskoristili smo ovu priliku da vam ipak malo približimo MS-DOS sučelje koje je vjerujem mnogima pomalo strano baš zbog toga što se sve radi upisivanjem tekstualnih naredbi. Što mislite o ovoj aplikaciji? Kako se snalazite u MS-DOS-u? Aplikaciju možete preuzeti klikom na sliku ispod ili skeniranjem QR koda.

 

qr-ms-dos-mobile

43 komentara :

  1. Malo da ti trolam clanak :D nevezano za temu ali Windows 95 i MS DOS uopsteno. Taj Windows 95 je naslijednik DOSa a zauzima na harddisku samo 50MB, a pogledajmo prosli clanak koji sam ja objavio o Dead Trigger 2 igra zauzima 545MB! pa vi vidite u kakvom mi svijetu zivimo :D

    ReplyDelete
  2. 1024 MB! :P :)

    ReplyDelete
  3. Da, ali ozbiljno :P zastasujuce. Windows 95 tako dobar i mnogo ljudi radil os njim veoma vazne poslove, a danas igra zahtijeva 200x vise :) a 100x vise zauzima. nevjerovatno.

    ReplyDelete
  4. Sjećam se da sam se bio začudio kad sam prvi put primijetio da mi "obični" driver za GPU ima 200+ MB! (Konkretno zadnji je na 270)

    ReplyDelete
  5. Windows 95 zastrasujuc? Moja generacija je na informatici radila na comodore 64 i 128.!

    ReplyDelete
  6. Izgleda da sam jedini kome nece rps da radi jer trazi mouse input...wtf

    ReplyDelete
  7. Računalo koje je Apollo 11 spustilo na mjesec imalo je približno 64KB memorije i radni takt procesora 0.043MHz.. Još strašnije :D

    ReplyDelete
  8. he fantastično, da se malo vratimo u ta vremena, šta se sve sa DOS-om radilo, ja sam uvek koristio Digital Research DOS jer je realno bio mnogo bolji od MS.DOS...ali 95 je završio to poglavlje...

    ReplyDelete
  9. Meni je radilo danas sve ok

    ReplyDelete
  10. neee, cinjenica zastrasujuca da Windows 95 ipak dobar sistem koliko god danas banalan ipak je dobar tada bio spram igre danas tako malo zauzima i zahtjeva.

    ReplyDelete
  11. Da, i to je nedavno pocelo rasti, prosle godien su kod mene za GPU bili oko 94MB :) tako da sve raste nekako.

    ReplyDelete
  12. za mouse input moras samo ukucati mouse.exe ili tako nesto i onda se nastavlja :) dosta toga se mora unijeti prvo da bi dosla igra :P

    ReplyDelete
  13. Zamisli koja je to avantura pisati programe i komande za izvrsavanje na comodore 64, a mi smo hteli samo igrice da igramo...😃 eeee kakvo vreme je onda bilo bezbrizno...

    ReplyDelete
  14. Haha, meni su najvise u pamcenju sto se commodorca tice ostale kazete s igricama i onaj mali sarafciger i jos manji saraf kojeg si morao vrtiti da se igrica ucita, haha, za nevjerovat. Kad sam presao na diskete ( 5.25 incha ), ajme napretka.

    ReplyDelete
  15. Berislav Jularic02 April, 2015

    He he sječam se i ja njega i štelanje glave na njegovom kaziću i imam ga još doma

    ReplyDelete
  16. Berislav Jularic02 April, 2015

    Pikseli se vidjeli iz aviona

    ReplyDelete
  17. Iz svega ovoga samo sam zakljucio ono nepobitno, a nema veza ni s DOS-om, ni s Windowsima...MATOR SAM 😊

    ReplyDelete
  18. Cackao sam dok Cortana nije se pojavila i lepo objasnila

    ReplyDelete
  19. Boban Jolić02 April, 2015

    Da li ce mozda u w10 biti opcija kad kucamo brojeve u daileru da on odmah pretrazuje imenik i nudi imena, npr u rapid daileru ima toga? Ja to bas volim.

    ReplyDelete
  20. Haha! Susjedovog Comodorea 64 se slabo sjećam, maglovito, bio sam jako mali valjda, samo se sjećam CRT sitnog ekrana sa zelenim tekstom... 5.25"? Sjećam se tehničkog odgoja u O.Š., polovicu sata smo imali tehnički, tehničko crtanje nacrta tlocrta pricrta (užas, booooring), a pola je bila kao informatika (jeej!). Svi smo samo čekali tu drugu polovicu sata, da se okupimo oko "kompa" (ne znam, Atari, Com64, ne znam što je bio...), samo se sjećam da sam tu volio Qbasic, i kao svi jedva čekao zaigrat 2D pikseliziranog Pac-Mana, koji se nalazio na jednoj 5.25" disketi. Ona se pak nalazila u zasebnoj disketnoj jedinici spojenoj za "komp". Ta 5.25 disketna jedinica je na otvoru imala još onu nekakvu kao vertikalnu "pregradu" koja se trebala spustit nakon što se stavi 5.25 disketa unutra :) Ah, uspomene... :) Pozdrav mom učitelju ako ovo čita, hvala mu na više informatike a manje tehničkog :)

    ReplyDelete
  21. Ja ovo nemam poljma da radim.

    ReplyDelete
  22. Misliš na Smart Dialer, vrlo vjerojatno da će bit!
    http://www.windowscentral.com/smart-dialing-windows-10-phone

    ReplyDelete
  23. Boban Jolić02 April, 2015

    Super. Jos jedan plus za w10.
    Hvala

    ReplyDelete
  24. Ja se izvinjavam sto postavljam pitanje koje nema veze sa temom, dali netko zna, dali ce biti u wp10 mogucnost promjene tipkovnice ili jednostavno download po izboru???

    ReplyDelete
  25. Dino,jedno pitanje!ovako,planiram da kupim surface rt,pa reko da vidim kakva li ce biti sudbina windows RT sistema,da li ce dobiti windows 10? i da li ce biti i dalje zatvoren os ili ce vise liciti na puni w8.1 ili w10? hvala unapred!!!

    ReplyDelete
  26. Izgleda da je RT potpuno gotov. ugasen radi limitacija koje ima ATOM procesor na Surface. Zbog toga su izdali novi Surface 3 malo jeftiniji nego PRO verzija koji ce imati sve iste funkcije kao i PRO samo et oslabija konfiguracija. I on ce imati mogucnost za Windows 10 dok RT verzije ne. Imat ce RT verzije jos nadogradnji ali sumnjam da ce ikada dobiti puni Windows 10.

    ReplyDelete
  27. Do sada nije bilo nikakvih naznaka za to.

    ReplyDelete
  28. Da, bile su glasine kao sto je Goran dodao link. 99% je sigurno samo da li ce biti ugradeno to ne znamo. Medutim pratim malo komnetare oko Windows 10 i slicna situacija je bila sa WP8.1 :D ne znam da li vi primjecujete, bilo je isto ovako "da nam je ovo" "a da dodaju ovo bilo bi super" i Microsoft je tada koliko je mogao i ispunio. Mislim Action Center, fajl menedzer, dosta novih funkcija koje vise i ne primjecujemo jer ih koristimo svaki dan. A danas opet vidimo neke korisnike, ne kazem da vi to sada radite nego korisnici koji su zaboravili to prebrzo sta je WP8.1 donijeo. Isto se ponavlja sa W10, mislim da kliko god da Microsoft uradi i donese opet ce biti nekih koji ce za mjesec reci "ah to je bilo na symbianu, androidu, iOSu".
    Ja mislim da Windows 10 kao i WP8.1 su odlicne nadogradnje i jedva cekam da vidimo novosti oko njega.

    ReplyDelete
  29. tako kazes,znaci bolje da uzmem neki losiji tablet,kinez ili toshiba koji ima win 8 nego surface rt...nazalost

    ReplyDelete
  30. Da, svaki Windows 8.1 Pro tablet ce imati novi Windows 10. Ne znaci da je bolji ali eto sve zavisi kome sta treba. Ko zeli samo surfati na netu i malo aplikacije preuzimati i cackati njemu moze biti Surface RT ili bilo koji drugi RT. Ima i Nokia Lumia 2520 isto RT. ALi ako mene pitati ja bih prije uzeo Dell Venue Pro ili neki HP sa Windows 8.1 Pro. Oni imaju pune mogucnosti sistema, a i jeftiniji su.

    ReplyDelete
  31. Joj, pa ja sam ovo ucio u sedmom razeredu :-)
    Jos uvek nisam zaboravio neke naredbe :-)
    Samo ukucas dir da bi izlistao sve direktorijume i kucas cd pa ime direktorijuma da bi usao u njega. Pa opet dir da bi izlistao sta ima u tom direktorijumu :-)

    ReplyDelete
  32. Veoma dobro :-)

    ReplyDelete
  33. Kolilo vidim na našem sajtu i dalje poistoje ljudi koji veruju da su se Amerikanci spustili na Mesec.;)))

    ReplyDelete
  34. Ja ovo u sk nisam ucio,al probacu.Ali svidja mi se,zanimljivo sto moram da kucam naredbe da bi se otvorili programi itd.Ko u stara vremena.

    ReplyDelete
  35. Bokifireman03 April, 2015

    A ja 1991 imao informatiku na ovakvom
    http://www.vintage-computer.com/images/apple2c.jpg
    Tad nije ni bilo windowsa cini mi se samo dos ako me sjecanje dobro sluzi.

    ReplyDelete
  36. Uuuu... ovo je tehnologija za comodore 64. Gledajuci nedavno neke dokumentarce Aple je imao najnapredniju tehnologiju onog vremena a posto nisu zastitili OS, Bil Gejts im je pokupio OS i sa malo prepravke patentirao svoj. Kasnije su zavrsili na sudu Aple ga je tuzio ali sud je doneo odluku da se ipak malo razlikuju i oslobodio B. Gejtsa i tako je sve pocelo, gledao sam dokumentarac pre neki dan. Ja sam jos '87 imao informatiku u prvoj srednje na comodore 64 ali je svejedno bilo interesantno pisati ondasnjim programskim jezikom.

    ReplyDelete
  37. Koje se godiste...?

    ReplyDelete
  38. Očekivao sam da će taj dio netko prokomentirat. Tako knjige pišu, jesu li ili nisu, meni svejedno.. :)
    Btw. Popravljeno

    ReplyDelete
  39. Bokifireman03 April, 2015

    I ovo je bilo kod mene u prvom srednje a comodore se ne sjecam jedino se sjecam tih 80-ih da mi je stric donosio s posla neke igrice a one su bile na kaseti kao za kasetofon ali su isle u neki drugi uredjaj ne kasetofon i prikopca,se na tv i to je bilo ta vauuuuuu.

    ReplyDelete
  40. Plasim se da sam ako ne najstariji onda medju najstarije ovde... :) 1972. godiste...

    ReplyDelete
  41. Da bas tako, nesto sto lici na mali kasetofon i unutra su isle audi kasete, bas me podseti sada kao da ga gledam ispred sebe... :))

    ReplyDelete

Ostavite komentar